Ponencia: "Las TIC como apoyo a los niños y adolescentes con discapacidad". Miguel A. Valero, II Reunión Interdisciplinar sobre Discapacidades/Trastornos del Desarrollo y Atención Temprana. Hospital Clínico San Carlos, 27 de noviembre de 2008.

The Changing Profile of Childhood Disability
ABSTRACT
The political climate in which to develop a nationally cohesive programme of Early Childhood Intervention is ripe. Early Childhood Intervention is one of the four major platforms of the recently launched Government strategy on special educational needs, Removing Barriers to Achievement (DfES, 2004b). This strategy articulates a major imperative to translate aspirations into reality. Yet high quality service delivery can be achieved only through skilled, reflective practitioners in the context of a society that truly recognises the changing pattern of childhood disability.

The lessons learnt internationally about Early Childhood Intervention (Guralnick, 2005) also have much to teach us about service development and delivery to our most vulnerable children and their families. At the heart of this process must be the voice of the family – guiding, informing, sharing, engaging. The key to successful Early Childhood Intervention is responsivity – to society, to its families, but, most of all, to its children.


Los niños con discapacidades/trastornos del desarrollo (D/T), demandan para su atención un centro donde se les atienda de forma integral. Al día de hoy un número importante de ellos, se  atienden en Madrid en los actuales Centros de Atención Temprana (CAT,s). En este trabajo presentaremos la situación de los CAT,s en nuestra Comunidad y su capacidad para atender la demanda asistencial de los niños con D/T.

Desde un “ejemplo” con datos de la practica se hace un análisis de la situación asistencial de los niños en AT concluyendo con la necesidad de una mayor racionalidad, organización  y coordinación de la asistencia a los niños con necesidades educativas especiales, discapacidad.


Se presentan una serie de datos sacados de los informes de las memorias sobre centros de AT (CAT,s) publicados por el Instituto del Menor y la Familia (IMMF) desde el año 2003 al 2007, cuya base es el Sistema de Información sobre Discapacidades (SIDIS) , diseñado por el grupo de Prevención y Atención al Desarrollo Infantil (PADI) y nuestra Comisión sobre Discapacidad.